Świat kolejek wąskotorowych SMF
09 Października 2024, 02:14:37 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nowości w Internetowej Encyklopedii Kolejnictwa  (Przeczytany 236249 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #80 : 06 Stycznia 2016, 15:41:59 »
+3

Chciałbym zwrócić uwagę na bardzo istotny błąd merytoryczny, który pojawia się w zacytowanych na poprzedniej stronie warunkach technicznych eksploatacji kotłów parowozowych i kotłów w wagonach kolejowych oraz wykonywania dozoru technicznego nad tymi kotłami z 1984 r.

Pkt. 6.8.4. mówi „Blachę uważa się za dobrą, jeżeli wytrzymałość na rozerwanie Rm jest większa bądź równa 320 MPa (32 kG/mm2)...”

W tym zapisie użyto, trochę na siłę, a na pewno na szybciora - bez przemyślenia, jednostki ciśnienia (czyli wytrzymałości na zerwanie) zgodnej z Układem SI czyli MPa oraz, jednocześnie, podając wartość Rm w „nielegalnej”, ale tradycyjnie stosowanej od początku istnienia dozoru technicznego: kilogram siły na mm2.

Problem polega jednak na tym, że ktoś poszedł na skróty pomijając „drobną różnicę” w obu wielkościach: mianowicie megapaskal i kG/mm2 nie są wzajemnie dokładną wielokrotnością liczby 10, jakby to wskazywał powyższy zapis: 320 MPa -> 32 kG/mm2. Z tego zapisu wynikało by że 10 MPa = 1 kG/mm2,  jednak w rzeczywistości 10 MPa jest to... 1,01972 kG/mm2.

Niby te niecałe dwie setne to mało, ale jednak niech Czytelnicy pomyślą ile kosztuje wykonanie nowego walczaka 100, 200, 300, ...set tysięcy złotych – i co? Nagle robimy się dokładni? Oczywiście, bo najczęściej konieczność budowy nowego kotła wpływa na odstąpienie od wykonania naprawy parowozu.

Ale wróćmy do kwestii prawnych. Biorąc pod lupę źródło owej dopuszczalnej wartości Rm jakim są przepisy poprzedzające w czasie powstanie KPa-84 (która to instrukcja, podobnie jak zmiany wprowadzone rok później w instrukcji technologicznej napraw kotłów, de facto miała za zadanie liberalizację niektórych zasad, gdyż z jednej strony stan kotłów parowozowych eksploatowanych przez PKP się pogarszał, z drugiej, wobec kryzysu gospodarczego, ograniczenia napraw i braku sprawnych pojazdów trakcyjnych polska kolej wciąż stawała przed koniecznością utrzymania znacznej ilości czynnych kopciuchów, zaś z trzeciej – życie, czyli dobre praktyki inżynierskie pokazywały że można trochę przymrużyć oko i odpuścić bez realnego wpływu na bezpieczeństwo) warto zajrzeć do wydanych w 1972 r. „Przepisów o eksploatacji kotłów parowozowych i kotłów ustawionych w wagonach kolejowych oraz o wykonywaniu dozoru technicznego nad tymi urządzeniami technicznymi”. Tam przeczytamy:

Pkt. 6.9.4. mówi „Blachę uważa się za dobrą, jeżeli wytrzymałość na rozerwanie Rm jest większa bądź równa 32 kG/mm2...”

Widząc w obu przepisach dopuszczalną wartość wytrzymałości 32 kG/mm2, należy zatem dokładnie przeliczyć jednostki. Wtedy otrzymamy że 32 kG/mm2 = 313,8128 MPa. Zaokrąglając (choć w przepisach nie ma takiego pojęcia jest tylko podany parametr graniczny) otrzymujemy że dopuszczalna wytrzymałość Rm wynosi 313,8 a nie 320 MPa!

I taką dopuszczalną wartość 314 przyjmuje inspektor TDT, oczywiście jeśli zauważy błąd. Jeśli zaś nie zauważy – musicie sami go naprowadzić na drogę prawa i sprawiedliwości. Jasne też że nie będzie on miał nic przeciw, aby przy jakiejś odbudowie czajnika wykonać nowy kocioł nawet gdy Rm starego walczaka wynosi i 370 MPa, jednak w razie gdyby brakło na ten cel funduszy, a Rm wyniosło coś między 314 a 320 MPa ja nie mam nic przeciw aby pokazać mu ów post.
« Ostatnia zmiana: 08 Marca 2016, 22:03:35 wysłane przez CarnageLink » Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
CarnageLink
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #81 : 20 Stycznia 2016, 14:44:37 »
0

W nawiązaniu do postu kolegi Kucyka postanowiłem w serwisie Enkol, a konkretnie w jego dziale archiwalnym, opublikować następujący materiał:

Przepisy o eksploatacji kotłów parowozowych i kotłów ustawionych w wagonach kolejowych oraz wykonywaniu dozoru technicznego nad tymi urządzeniami technicznymi - zatwierdzone Zarządzeniem Ministra Komunikacji nr 199 z dnia 13 grudnia 1971 r.

Link:

Przepisy o eksploatacji kotłów
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #82 : 23 Lutego 2016, 04:29:53 »
+2

Dzięki uprzejmości Mariusza Senderowskiego opublikowaliśmy w Archiwum Enkolu dwa wysokiej jakości wielkoformatowe skany schematów bocznic: bocznicy Zakładów Górniczo - Hutniczych "Orzeł Biały" (rok 1963)  oraz Zakładów Górniczo - Hutniczych im. L. Waryńskiego (rok 1951). Oba znajdowały się na terenie Piekar Śląskich, oba zajmowały się wydobyciem i przeróbką rud cynku, ołowiu, kadmu i innych pyszności.

Schemat bocznicy ZGH "Waryński" robi wrażenie - kolorowy, bocznica liczy blisko 7 km toru i ma pojemność ponad 800 wagonów. Wyróżniono tory podlegające nadzorowi PKP oraz tory podlegające nadzorowi Okręgowego Urzędu Górniczego (OUG) i tak dalej. Mozńa go oglądać godzinami.

Zakłady Górniczo - Hutnicze im. L. Waryńskiego

Schemat bocznicy "Orła Białego" to nawet nie jest sen pijanego toromistrza. To sen toromistrza po zażyciu środków zdecydowanie silniej działających. Pętle, skrzyżówania w jednym poziomie, estakady, tor pod drutem.... Tory o rozstawie szyn 500, 785 i 1435 mm, sploty 785/1435, a nawet linia tramwajowa. Istna orgia. Albo szaleństwo. Albo szalona orgia...

Zakłady Górniczo - Hutnicze "Orzeł Biały"

Skany są dostępne w dwóch rozmiarach - bezpośrednio na Enkolu w szrokości około 4000 pikseli, natomiast dostępne są do pobrania też skany w rozdzielczości oryginalnej (odpowiednio około 17000 oraz około 23000 pikseli). Należy kliknąć prawym przyciskiem na link i wybrać z rozwijanego menu opcję "zapisz element docelowy jako....". Uwaga - ważą ponad 20 MB każdy.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #83 : 24 Lutego 2016, 03:35:01 »
0

BroodK wyłapał błędy w linkach. Poprawione. Za czujność i informację serdecznie dziękuję!
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #84 : 27 Lutego 2016, 03:33:38 »
+1

Dziś prezentujemy dokument zatytułowany "Instrukcja technologiczna o naprawie kotłów parowozowych i kotłów ustawionych w wagonach kolejowych" pochodzący z roku 1971:

Instrukcja technologiczna o naprawie kotłów parowozowych i kotłów ustawionych w wagonach kolejowych (1971)



« Ostatnia zmiana: 27 Lutego 2016, 22:54:35 wysłane przez CarnageLink » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #85 : 05 Marca 2016, 05:21:34 »
0

Tym razem wracamy na Górny Śląsk i przedstawiamy plan schematyczny stacji Strzybnica Wąskotorowa z roku 1946:

Plan schematyczny stacji Strzybnica Wąskotorowa (1946)

Materiał zeskanował i ekipie Enkolu udostępnił Mariusz Senderowski (Senda).
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #86 : 08 Marca 2016, 14:59:40 »
+1

Zmieniliśmy układ i kolorystykę strony głównej Enkolu.
Zmiany miały na celu zmniejszenie pstrokacizny (zniknął wielki żółty baner, który był na górze strony), ułatwienie nawigacji oraz, co najważniejsze - wyeksponowanie na stronie głównej działu archiwalnego, który do tej pory był mocno ukryty (w zasadzie był dostępny tylko w postaci mało widocznego linka w menu bocznym).

Dizajn nadal pozostał minimalistyczny - nie chcemy fajerwerków w postaci rozbudowanej grafiki, ruszających się, czy migających bajerów. Oczywiście z technicznego punktu widzenia można zrobić niemal wszystko - pytanie tylko - po co.

Bardzo proszę o uwagi, sugestie i propozycje.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #87 : 10 Marca 2016, 02:04:52 »
0

Dzięki uprzejmości Mariusza Senderowskiego w Archiwum Enkolu opublikowaliśmy plan schematyczny stacji Repty (Górnośląskie Koleje Wąskotorowe) z roku 1954:

Plan schematyczny stacji Repty z roku 1954

Ponadto Ptr opublikował metryczki i zdjęcia czterech kolejnych WLs40:

http://enkol.pl/WLs40/1697
http://enkol.pl/WLs40/1159
http://enkol.pl/WLs40/885
http://enkol.pl/WLs40/258
Zapisane
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 404 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #88 : 10 Marca 2016, 22:41:31 »
0


Ponadto Ptr opublikował metryczki i zdjęcia czterech kolejnych WLs40:

http://enkol.pl/WLs40/258



Frapująca informacja.

Wytwórnia Ekstraktów Garbarskich w Bydgoszczy połączyła się z bydgoską "Sklejką" w 1970. Informacje na temat funkcjonowania tamże kolejek wąskotorowych - mi nieznane. Czy ktoś ma więcej informacji o tej sieci zakładowej?
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #89 : 11 Marca 2016, 00:02:47 »
0

Wytwórnia Ekstraktów Garbarskich w Bydgoszczy połączyła się z bydgoską "Sklejką" w 1970. Informacje na temat funkcjonowania tamże kolejek wąskotorowych - mi nieznane. Czy ktoś ma więcej informacji o tej sieci zakładowej?
Też szukałem o tym zakładzie informacji i tez trafiłem na tą fuzję. Nigdzie niema nic o kolejce, jednak to nie może świadczyć że jej tam nie było. Na stronie lokomotywki są dwie wersje jej losów więc są pewne rozbieżności. Należy też pamiętać o ograniczonym zaufaniu do publikacji Pana BP.  Jak ktoś się uprze to może zawsze zapytać właściciela skąd miał te informacje
Zapisane

To jest przekaz.
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 404 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #90 : 11 Marca 2016, 17:48:02 »
0

Wg. sztabówki WP ze stanem 1977-79, jak najbardziej na terenie obok portu drzewnego była wąskotorówka. Tyle wiem.
Zapisane
Dróżnik
Nowicjusz
*
Długość toru:: 45 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #91 : 02 Kwietnia 2016, 10:05:25 »
-1

Semaforek lepszy...
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #92 : 11 Kwietnia 2016, 15:39:33 »
0

Tym razem nic nowego nie opublikowaliśmy (ale kolejne materiały się szykują - plany stacji o raz instrukcje i rozkłady jazdy). Chcieliśmy się jednak pochwalić tym, że kilka dni temu liczba odsłon Enkolu przekroczyła

2 miliony

co daje średnio około 1200 odsłon dziennie.

Oczywiście trudno się mierzyć z Wikipedią, czy Onetem, ale, uważamy, że wynik jest przyzwoity.

Na koniec: tradycyjnie (oraz raczej bez wiary w powodzenie, heh) zapraszamy i zachęcamy do dołączenia to grona twórców Enkolu!
Zapisane
Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 407 m

W terenie W terenie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #93 : 11 Czerwca 2016, 22:34:46 »
0

[edit]
Dodałem zdjęcia Rudzkich Lxd2, oraz zmieniłem stan Lxd2-354 i Lxd2-357 na eksponat, ponieważ dzisiaj dowiedziałem się, że 354 nie ma elektryki i ma być jako dawca
Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #94 : 23 Czerwca 2016, 15:14:51 »
+1

Dzięki za foty i aktualizację informacji
Zapisane
Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 407 m

W terenie W terenie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #95 : 23 Czerwca 2016, 18:55:16 »
0

[Edit]
Utworzyłem artykuł o Wls75/82
http://enkol.pl/WLs75/82
« Ostatnia zmiana: 23 Czerwca 2016, 18:58:53 wysłane przez Tw53 Rudy » Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #96 : 08 Lipca 2016, 14:05:35 »
0

Niema wśród nas ani jednego chyba, ktoby nie kochał swego parowozu. Połowę życia spędzamy na nim. Dla nas parowóz to niemal żyjąca istota...."Maszynista" nr 10/1925

Opublikowaliśmy pierwszy rocznik (tj. 1927) czasopisma "Technika parowozowa". Czasopismo to było dodatkiem do organu Związku Zawodowego Maszynistów "Maszynista". Zadaniem czasopisma było umożliwienie maszynistom stałego podnoszenia poziomu swojej wiedzy, umożliwienie im (samo)doskonalenia, rozwiązywanie ich problemów, odpowiadanie na ich pytania związane z codzienną pracą. Lektura jest arcyciekawa. Sam tylko pierwszy rocznik to 100 stron pasjonującej lektury. Serdecznie zapraszamy i polecamy!

Kolejne roczniki opublikujemy w niedalekiej przyszłości.

I jeszcze uwaga natury technicznej - w celu umożliwienia łatwiejszego poruszania pomiędzy stronami poniżej każdego skanu został zamieszczony szablon, w którym, prócz podstawowych danych, jak tytuł, strona, numer i rocznik, znajdują się także odnośniki pozwalające łatwo przechodzić do stron następnej oraz poprzedniej.

Czasopismo "Technika parowozowa", rok 1927
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #97 : 11 Lipca 2016, 16:56:25 »
+1

Dziś udostępniliśmy kolejną ciekawostkę dla pasjonatów parowozów. Tym razem są to Warunki techniczne odbioru parowozów normalnotorowych PKP po naprawach w zakładach naprawczych taboru kolejowego. Dokument został opracowany i wydany przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Wrocław" w roku 1974. Zapraszamy do lektury:

Warunki techniczne odbioru parowozów normalnotorowych PKP




Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #98 : 14 Lipca 2016, 10:53:45 »
+2

Dodałem informacje i zdjęcie Wls40-217
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #99 : 15 Lipca 2016, 04:16:02 »
0

Super! Dzięki piękne!
Zapisane
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!