Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 09:08:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej ogrodowa 127 czy 184mm?  (Przeczytany 157781 razy)
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #80 : 10 Czerwca 2015, 14:37:31 »
0

Sterowanie dla tej lokomotywy to dla mnie ciągle wirujący temat. Jest tak dlatego, że rozmyślam nad sterowaniem radiowym. Lokomotywa ma być przygotowana do jazdy po długim szlaku i małej pętli. Na dłuższym szlaku siedzieć się będzie w wagonie za maszyną. Na pętli ok. 50 metrów np. na festynie w przedszkolu - gdzie chciałbym wozić dzieciaki - w wagonie. Wtedy chciałbym operować lokomotywą zdalnie.

Zastosowałem prostą przekładnie łańcuchową (początkowo miało być na pasku zębatym), która ma małe opory. Z takim napędem lokomotywa zachowuje się jak elektrowóz. Po odłączeniu napięcia dalej sunie. Hamować ją trzeba silnikami poprzez zwarcie przekaźnikiem styków silnika.

W lokomotywie zastosowałem sterownik mocy typu PWM, który nie steruje napięciem, a wypełnieniem impulsu. Kupiony sterownik 12V 50A dedykowany był dla wentylatora. Wentylator na rozruchu potrzebuje małego momentu, a lokomotywa dużego. Dlatego użyteczna moc na start maszyny była od połowy skali pokrętła, a nie jak modelach np. h0 od początku skali do czego trzeba się było przyzwyczaić. Muszę chyba zmienić charakterystykę potencjometru. Układ elektryczny był połączony prowizorycznie – w kabinie było kartonowe pudełko (dla izolacji) a w nim „poukładana” cała elektronika. Czasem się zawieszał sterownik – może zimny lut, czy zwarcie. Na koniec przestał działać i to tyle.  Spotkanie było na tyle sympatyczne , że przegadaliśmy większość czasu… a przy tym jeszcze przejażdżki. Nie było czasu na pomiary miernikiem i analizy…

Lokomotywa może pomieścić max akumulator samochodowy 50Ah. Próbowałem najpierw na żelowym 18Ah, później na 50Ah samochodowym. Lokomotywa była za lekka (nie ma jeszcze zderzaków które dorzucą ok. 8kg.) i akumulator  samochodowy lepiej ją dociążył  niż żelowy. Koła można było wprowadzić w poślizg przy jednym i drugim akumulatorze. Mam też już wycięte z blach 20mm obciążniki do zamontowania z boku ostoi – 2 na stronę (jak w oryginale oczywiście), może je zamontuję.

Fotki w załączeniu.

Plany, plany… Hm.
Najpierw chcę skończyć pętle. Będzie to kółko o średnicy 10m ze wstawką prostych po 6m. Taki „kolejkowy zestaw” jakim bawiliśmy się w dzieciństwie – tyle że w większym wydaniu To dla dalszych testów i dla uciechy dzieciaków. Zaraz po tym będę budował wagon dla bezpiecznego przewozu dzieci – niskopodłogową platformę 4-osiową z ławeczka pośrodku- wg własnych planów, ale w klimacie kolejowym. Później zestaw wózków kłonicowych, a dalej może wagon socjalny dla pracowników kolejki leśnej. Wszystko będzie zmierzać w kierunku kolejki leśnej. Na razie nie chcę więcej planować – muszę się zobaczyć jak to jest z taką mała wąskotorówką. Nie jeden pewnie pomyśli, że „naturalnym otoczeniem GLS-ki” są koleby, ale mnie bardziej jednak cieszą klimaty kolejki dojazdowej czy leśnej.


* f-14.jpg (114.09 KB, 800x600 - wyświetlony 997 razy.)

* f-15.jpg (131.66 KB, 800x600 - wyświetlony 1015 razy.)

* f-16.jpg (139.17 KB, 800x600 - wyświetlony 936 razy.)

* f-17.jpg (187.82 KB, 800x600 - wyświetlony 1138 razy.)
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #81 : 10 Czerwca 2015, 15:45:27 »
0

Konstrukcja dość ciekawie się prezentuje.
Pisałeś, że lokomotywka roluje- ślizga się jedna czy obie osie?
W sumie w skali 1:1 była lokomotywa  401 Da - Donald 3osiowy z przekładnią elektryczną, gdzie były dwa silniki elektryczne.
Żeby uniknąć rolowania poszczególnych zestawów kołowych wszystkie osie połączono wiązarami.
Tu może byś dorobił drugą parę zębatek i połączył zestawy łańcuchem - jak w oryginale.
Chyba, że faktycznie rolowanie wynika ze zbyt małej masy...
Pozdrawiam i gratuluję efektu
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #82 : 11 Czerwca 2015, 07:57:54 »
0

Dziękuje - staram się

Budowa tej kolejki to powolne dorabianie kolejnych części, ciągłe rozwiązywanie problemów. Czasem w czasie budowy zmieniam założenia/projekt. Dobrze, że mam się kogo poradzić, dobrze że mi pomogą czasem załatwić materiał itd. Staram się budować zgodnie z oryginałem, jeżeli się nie da to jakoś tak w klejowym klimacie :-)

" że lokomotywka roluje- ślizga się jedna czy obie osie? "

Osie wpadały w poślizg raczej razem. Będę to wszystko analizował na spokojnie na własnym rozkładanym torze. Będą też już zderzaki to poprawi się nacisk na oś.  Gdyby jedna z osi miała tendencje do poślizgu to może będzie połączenie osi dodatkowym łańcuchem. Wole za dużo nie komplikować bo kiedyś tam będą jeszcze hamulce.
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #83 : 11 Czerwca 2015, 22:28:52 »
0

to jeszcze raz gratuluje efektu i powodzenia
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #84 : 15 Czerwca 2015, 12:07:51 »
+1

W temacie kolejek ogrodowych

"Industriada 2015 na Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Wśród mnóstwa atrakcji dla młodszych i starszych uczestników imprezy, prawdziwym hitem okazała się mini wąskotorówka, która zadebiutowała podczas Industriady. Ma być nową atrakcją przykopalnianego Skansenu Maszyn Parowych."

http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/3899193,industriada-w-tarnowskich-gorach-debiut-mini-kolejki-waskotorowejzdjecia,id,t.html?cookie=1

http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/zdjecia/3899193,industriada-w-tarnowskich-gorach-debiut-mini-kolejki-waskotorowejzdjecia,5516607,id,t,zid.html
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #85 : 15 Czerwca 2015, 18:20:03 »
0

Nareszcie ktoś zaczął myśleć , bo niestety część tego co mieliśmy dawno poszła do hut , a teraz była by szansa na odtworzenie niektórych pojazdów szynowych choćby i w modelu .
Ale nie takim typowo muzealnym co to przez szybę można tylko polizać 
Koszt torowiska ,taboru no i utrzymania wielokroć niższy od 1:1 ,jest to dobra propozycja dla skansenów nie tylko technicznych które świecą pustaki .
Byłem swego czasu z propozycją takiej kolejki w Muzeum Kolejnictwa ale dyrekcja raczej byłą chyba bardziej zainteresowana trzymaniem swoich stołków niż uatrakcyjnieniem ekspozycji 

Zapisane
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 547 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #86 : 15 Czerwca 2015, 21:56:45 »
0

Nie chciałbym szerzyć tu politykierstwa, bo to nie miejsce na to. Jednak zastanawia mnie stanowisko Muz. Kolejnictwa. Oni chyba nie mają pomysłu na siebie. Z jednaj strony chcą zainteresować najmłodszych, stąd te dziecięce lokomotywy z twarzami z przodu (brr...). A z drugiej giełda modelarska o której wiedzą ci, co mają wiedzieć. Ja rozumiem, że utrzymanie kilkunastu ciężkich sprzętów w idealnym stanie jest niemal niemożliwe, ale to co robią bardziej przypomina bazar z początku lat 90-tych, albo stadion X-lecia.
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #87 : 15 Czerwca 2015, 22:01:32 »
0

W końcu alternatywna nazwa nie bez przyczyny brzmi "Mauzoleum Kolejnictwa''...
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #88 : 18 Czerwca 2015, 13:39:21 »
+1

... i jeszcze coś o kolejkach ogrodowych w Polsce

"Kolejka do kolejki czyli niecodzienna pasja"

http://www.gazeta-mosina.pl/2014/kolejka-do-kolejki-czyli-niecodzienna-pasja

coś jakby troszkę ruszyło....
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #89 : 18 Czerwca 2015, 16:07:03 »
0

No i znów szczękę zbieram...
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 547 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #90 : 18 Czerwca 2015, 17:30:33 »
0

Coś niesamowitego. Można gdzieś poczytać o tych parowozach?
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #91 : 19 Czerwca 2015, 08:20:13 »
+1

Można gdzieś poczytać o tych parowozach?

Niewiele można znaleźć. Modele wystawiane były na targach HOBBY w Poznaniu. Trzeba przyznać, że modele robią wrażenie. Nie wiem też czy maja napęd parowy.
http://blog.mojswiatmodeli.pl/2012/11/kolejka-ogrodowa-%E2%80%93-salon-modelarstwa-hobby-2012-poznan/

Autor artykułu podał skalę 1:10 - co mogłoby oznaczać tor 6M 144mm, ale raczej obstawiać trzeba tor bardziej typowy 5" 127mm.

Jeżeli ktoś, wie coś więcej to prosimy by zapodał.

Mogę jeszcze dodać, że na torze 241mm (rozstaw taki jak kolejka w Cichowie) też coś się dzieje.
http://www.drezyniarze.pl/aktualnosci-ze-swiata-drezyniarzy.html
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #92 : 19 Czerwca 2015, 17:32:40 »
0

Tor zdecydowanie 5" a skala zapewne zaokrąglona bo na ten rozstaw buduje się w 1:11.
Trochę dziwna skala ale trzeba przywyknąć że ten rodzaj hobby narodził się w Anglii i to na długo przed Wielką Wojną i wszystkie wyliczenia
które są metryczne albo zaokrągla się w dół albo w górę   
Tak naprawdę loki na tor 600mm a budowane na tor 5" to powinny być w skali 1;4,7 ale taka skala to już hybryda więc aby nie mącić tym nie obeznanym z tematem podaje się dla lepszego strawienia 1:5. 
Tak samo może być tu, do piszącego artykuł nie za bardzo trafiła informacja o prawdziwej skali to wymyślił pierwszą pasującą
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #93 : 22 Września 2015, 22:20:26 »
0

Kolejka 127mm not dead 

To tylko taki żart.  … tak naprawdę to coś tam przy kolejce wciąż dłubię…


Przedstawiam zderzaki wykonane z dwóch elementów: płaskownika i frezowanej kostki.
Oba detale zostały zespawane punktowo poprzez otwory wywiercone w płaskowniku.
(płaskownik 70x8, kostka gruba 30mm)

Dzięki takiemu rozwiązaniu spoiny są niewidoczne. W oryginale zderzak jest odlany.


* f-13.jpg (64.63 KB, 800x413 - wyświetlony 848 razy.)

* f-14.jpg (71.99 KB, 800x382 - wyświetlony 870 razy.)
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #94 : 05 Listopada 2015, 20:58:03 »
0

https://www.youtube.com/watch?v=Dp0D3QYQ4po&feature=youtu.be

... to tak na piątek.

http://www.smpd.cz - ze strony

Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #95 : 06 Listopada 2015, 19:12:08 »
0

Piękna sprawa i ludzkie rozstawy .
Już widzę jak GLS-ka zadaje szyku na trasie .
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #96 : 06 Listopada 2015, 21:15:12 »
0

... może u nas też takie kolejki kiedyś będą.

Myślę, że GLS-ka paradnie tam pojedzie i mam nadzieję, że sama Polski nie będzie reprezentować 

Czekam aż ktoś jeszcze w Polsce zainteresuje się torem 127mm....
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #97 : 06 Listopada 2015, 21:25:44 »
0

Sadzę że zarówno GLS-ka jak i HF-ka dobrze będę dobrze reprezentować Polskę na takim międzynarodowym zlocie modelarzy kolejowych .
Kto jeszcze dołącza do ekipy .
Zapewne i u nas takie kolejki powstaną ,tylko dobrze by było aby przed budową zajrzeć do międzynarodowych norm modelarskich a nie budować na rozstawy od czapki .
U nas też za niedługo będzie gdzie pojeździć , tak że o to to ja bym się nie martwił 

« Ostatnia zmiana: 06 Listopada 2015, 21:58:38 wysłane przez Mallet » Zapisane
shane54
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #98 : 16 Lutego 2016, 15:29:50 »
0

Cytuj
Autor artykułu podał skalę 1:10 - co mogłoby oznaczać tor 6M 144mm, ale raczej obstawiać trzeba tor bardziej typowy 5" 127mm.
ze sprawdzonego źródła wiem że to skala dokładnie 1:10  i tor 144mm
« Ostatnia zmiana: 16 Lutego 2016, 18:57:33 wysłane przez kalito » Zapisane
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #99 : 16 Lutego 2016, 21:08:45 »
0

No niestety ten rozstaw jest wręcz unikatowy  Smutny
Zapisane
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!