micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #80 : 10 Czerwca 2015, 14:37:31 » |
0
|
Sterowanie dla tej lokomotywy to dla mnie ciągle wirujący temat. Jest tak dlatego, że rozmyślam nad sterowaniem radiowym. Lokomotywa ma być przygotowana do jazdy po długim szlaku i małej pętli. Na dłuższym szlaku siedzieć się będzie w wagonie za maszyną. Na pętli ok. 50 metrów np. na festynie w przedszkolu - gdzie chciałbym wozić dzieciaki - w wagonie. Wtedy chciałbym operować lokomotywą zdalnie. Zastosowałem prostą przekładnie łańcuchową (początkowo miało być na pasku zębatym), która ma małe opory. Z takim napędem lokomotywa zachowuje się jak elektrowóz. Po odłączeniu napięcia dalej sunie. Hamować ją trzeba silnikami poprzez zwarcie przekaźnikiem styków silnika. W lokomotywie zastosowałem sterownik mocy typu PWM, który nie steruje napięciem, a wypełnieniem impulsu. Kupiony sterownik 12V 50A dedykowany był dla wentylatora. Wentylator na rozruchu potrzebuje małego momentu, a lokomotywa dużego. Dlatego użyteczna moc na start maszyny była od połowy skali pokrętła, a nie jak modelach np. h0 od początku skali do czego trzeba się było przyzwyczaić. Muszę chyba zmienić charakterystykę potencjometru. Układ elektryczny był połączony prowizorycznie – w kabinie było kartonowe pudełko (dla izolacji) a w nim „poukładana” cała elektronika. Czasem się zawieszał sterownik – może zimny lut, czy zwarcie. Na koniec przestał działać i to tyle. Spotkanie było na tyle sympatyczne , że przegadaliśmy większość czasu… a przy tym jeszcze przejażdżki. Nie było czasu na pomiary miernikiem i analizy… Lokomotywa może pomieścić max akumulator samochodowy 50Ah. Próbowałem najpierw na żelowym 18Ah, później na 50Ah samochodowym. Lokomotywa była za lekka (nie ma jeszcze zderzaków które dorzucą ok. 8kg.) i akumulator samochodowy lepiej ją dociążył niż żelowy. Koła można było wprowadzić w poślizg przy jednym i drugim akumulatorze. Mam też już wycięte z blach 20mm obciążniki do zamontowania z boku ostoi – 2 na stronę (jak w oryginale oczywiście), może je zamontuję. Fotki w załączeniu. Plany, plany… Hm. Najpierw chcę skończyć pętle. Będzie to kółko o średnicy 10m ze wstawką prostych po 6m. Taki „kolejkowy zestaw” jakim bawiliśmy się w dzieciństwie – tyle że w większym wydaniu  To dla dalszych testów i dla uciechy dzieciaków. Zaraz po tym będę budował wagon dla bezpiecznego przewozu dzieci – niskopodłogową platformę 4-osiową z ławeczka pośrodku- wg własnych planów, ale w klimacie kolejowym. Później zestaw wózków kłonicowych, a dalej może wagon socjalny dla pracowników kolejki leśnej. Wszystko będzie zmierzać w kierunku kolejki leśnej. Na razie nie chcę więcej planować – muszę się zobaczyć jak to jest z taką mała wąskotorówką. Nie jeden pewnie pomyśli, że „naturalnym otoczeniem GLS-ki” są koleby, ale mnie bardziej jednak cieszą klimaty kolejki dojazdowej czy leśnej.
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Harry Potter
|
 |
« Odpowiedz #81 : 10 Czerwca 2015, 15:45:27 » |
0
|
Konstrukcja dość ciekawie się prezentuje. Pisałeś, że lokomotywka roluje- ślizga się jedna czy obie osie? W sumie w skali 1:1 była lokomotywa 401 Da - Donald 3osiowy z przekładnią elektryczną, gdzie były dwa silniki elektryczne. Żeby uniknąć rolowania poszczególnych zestawów kołowych wszystkie osie połączono wiązarami. Tu może byś dorobił drugą parę zębatek i połączył zestawy łańcuchem - jak w oryginale. Chyba, że faktycznie rolowanie wynika ze zbyt małej masy... Pozdrawiam i gratuluję efektu 
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #82 : 11 Czerwca 2015, 07:57:54 » |
0
|
Dziękuje - staram się
Budowa tej kolejki to powolne dorabianie kolejnych części, ciągłe rozwiązywanie problemów. Czasem w czasie budowy zmieniam założenia/projekt. Dobrze, że mam się kogo poradzić, dobrze że mi pomogą czasem załatwić materiał itd. Staram się budować zgodnie z oryginałem, jeżeli się nie da to jakoś tak w klejowym klimacie :-)
" że lokomotywka roluje- ślizga się jedna czy obie osie? "
Osie wpadały w poślizg raczej razem. Będę to wszystko analizował na spokojnie na własnym rozkładanym torze. Będą też już zderzaki to poprawi się nacisk na oś. Gdyby jedna z osi miała tendencje do poślizgu to może będzie połączenie osi dodatkowym łańcuchem. Wole za dużo nie komplikować bo kiedyś tam będą jeszcze hamulce.
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Harry Potter
|
 |
« Odpowiedz #83 : 11 Czerwca 2015, 22:28:52 » |
0
|
to jeszcze raz gratuluje efektu i powodzenia 
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #84 : 15 Czerwca 2015, 12:07:51 » |
+1
|
W temacie kolejek ogrodowych "Industriada 2015 na Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Wśród mnóstwa atrakcji dla młodszych i starszych uczestników imprezy, prawdziwym hitem okazała się mini wąskotorówka, która zadebiutowała podczas Industriady. Ma być nową atrakcją przykopalnianego Skansenu Maszyn Parowych." http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/3899193,industriada-w-tarnowskich-gorach-debiut-mini-kolejki-waskotorowejzdjecia,id,t.html?cookie=1http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/zdjecia/3899193,industriada-w-tarnowskich-gorach-debiut-mini-kolejki-waskotorowejzdjecia,5516607,id,t,zid.html
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #85 : 15 Czerwca 2015, 18:20:03 » |
0
|
Nareszcie ktoś zaczął myśleć , bo niestety część tego co mieliśmy dawno poszła do hut , a teraz była by szansa na odtworzenie niektórych pojazdów szynowych choćby i w modelu . Ale nie takim typowo muzealnym co to przez szybę można tylko polizać  Koszt torowiska ,taboru no i utrzymania wielokroć niższy od 1:1 ,jest to dobra propozycja dla skansenów nie tylko technicznych które świecą pustaki . Byłem swego czasu z propozycją takiej kolejki w Muzeum Kolejnictwa ale dyrekcja raczej byłą chyba bardziej zainteresowana trzymaniem swoich stołków niż uatrakcyjnieniem ekspozycji 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Trabant
|
 |
« Odpowiedz #86 : 15 Czerwca 2015, 21:56:45 » |
0
|
Nie chciałbym szerzyć tu politykierstwa, bo to nie miejsce na to. Jednak zastanawia mnie stanowisko Muz. Kolejnictwa. Oni chyba nie mają pomysłu na siebie. Z jednaj strony chcą zainteresować najmłodszych, stąd te dziecięce lokomotywy z twarzami z przodu (brr...). A z drugiej giełda modelarska o której wiedzą ci, co mają wiedzieć. Ja rozumiem, że utrzymanie kilkunastu ciężkich sprzętów w idealnym stanie jest niemal niemożliwe, ale to co robią bardziej przypomina bazar z początku lat 90-tych, albo stadion X-lecia.
|
|
|
Zapisane
|
PRÓŻ / ŁAD
|
|
|
Harry Potter
|
 |
« Odpowiedz #87 : 15 Czerwca 2015, 22:01:32 » |
0
|
W końcu alternatywna nazwa nie bez przyczyny brzmi "Mauzoleum Kolejnictwa''...
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
|
Harry Potter
|
 |
« Odpowiedz #89 : 18 Czerwca 2015, 16:07:03 » |
0
|
No i znów szczękę zbieram...
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
Trabant
|
 |
« Odpowiedz #90 : 18 Czerwca 2015, 17:30:33 » |
0
|
Coś niesamowitego. Można gdzieś poczytać o tych parowozach?
|
|
|
Zapisane
|
PRÓŻ / ŁAD
|
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #92 : 19 Czerwca 2015, 17:32:40 » |
0
|
Tor zdecydowanie 5" a skala zapewne zaokrąglona bo na ten rozstaw buduje się w 1:11. Trochę dziwna skala ale trzeba przywyknąć że ten rodzaj hobby narodził się w Anglii i to na długo przed Wielką Wojną i wszystkie wyliczenia które są metryczne albo zaokrągla się w dół albo w górę Tak naprawdę loki na tor 600mm a budowane na tor 5" to powinny być w skali 1;4,7 ale taka skala to już hybryda więc aby nie mącić tym nie obeznanym z tematem podaje się dla lepszego strawienia 1:5.  Tak samo może być tu, do piszącego artykuł nie za bardzo trafiła informacja o prawdziwej skali to wymyślił pierwszą pasującą 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #93 : 22 Września 2015, 22:20:26 » |
0
|
Kolejka 127mm not dead 
To tylko taki żart. … tak naprawdę to coś tam przy kolejce wciąż dłubię…Przedstawiam zderzaki wykonane z dwóch elementów: płaskownika i frezowanej kostki. Oba detale zostały zespawane punktowo poprzez otwory wywiercone w płaskowniku. (płaskownik 70x8, kostka gruba 30mm) Dzięki takiemu rozwiązaniu spoiny są niewidoczne. W oryginale zderzak jest odlany.
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #94 : 05 Listopada 2015, 20:58:03 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #95 : 06 Listopada 2015, 19:12:08 » |
0
|
Piękna sprawa i ludzkie rozstawy .  Już widzę jak GLS-ka zadaje szyku na trasie . 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #96 : 06 Listopada 2015, 21:15:12 » |
0
|
... może u nas też takie kolejki kiedyś będą. Myślę, że GLS-ka paradnie tam pojedzie i mam nadzieję, że sama Polski nie będzie reprezentować  Czekam aż ktoś jeszcze w Polsce zainteresuje się torem 127mm....
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #97 : 06 Listopada 2015, 21:25:44 » |
0
|
Sadzę że zarówno GLS-ka jak i HF-ka dobrze będę dobrze reprezentować Polskę na takim międzynarodowym zlocie modelarzy kolejowych . Kto jeszcze dołącza do ekipy .  Zapewne i u nas takie kolejki powstaną ,tylko dobrze by było aby przed budową zajrzeć do międzynarodowych norm modelarskich a nie budować na rozstawy od czapki .  U nas też za niedługo będzie gdzie pojeździć , tak że o to to ja bym się nie martwił  
|
|
« Ostatnia zmiana: 06 Listopada 2015, 21:58:38 wysłane przez Mallet »
|
Zapisane
|
|
|
|
shane54
Czytelnik
Długość toru:: 4 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #98 : 16 Lutego 2016, 15:29:50 » |
0
|
Autor artykułu podał skalę 1:10 - co mogłoby oznaczać tor 6M 144mm, ale raczej obstawiać trzeba tor bardziej typowy 5" 127mm.
ze sprawdzonego źródła wiem że to skala dokładnie 1:10 i tor 144mm 
|
|
« Ostatnia zmiana: 16 Lutego 2016, 18:57:33 wysłane przez kalito »
|
Zapisane
|
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #99 : 16 Lutego 2016, 21:08:45 » |
0
|
No niestety ten rozstaw jest wręcz unikatowy 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|