Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 08:33:52 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3 4 ... 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: wąskie w okolicy Krakowa  (Przeczytany 109134 razy)
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 08 Wrzesień 2008, 17:28:59 »
0

Cytat: "Kajetan"
Kolejka w Krakowie mogła służyć temu samemu.


Wąskotorówka w Krakowie służyła do wywozu mułu czy szlamu z osadników. Koledzy którzy tam byli w 1997 bardzo narzekali na smród, ale czego sie nie robi dla hobby  :mrgreen:

Cytat: "jpl"

Cytat: "Kajetan"
W Warszawie wodociągi też miały wąskotorówkę (nawet zachowała się lokomotywka stojąca jako pomnik).

Z ciekawości-możesz podać bliższe szczegóły, jakiego jest typu/serii  :?:


O ile mnie pamieć nie myli to jakaś NRDowska, Ns2 czy coś w ten deseń.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #21 : 09 Wrzesień 2008, 02:09:16 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 04:01:25 wysłane przez Phinek » Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 05 Październik 2008, 20:36:25 »
+2

Witam serdecznie

Jest tak, że:

Kolejka na terenie wodociągów krakowskich to poniekąd kontynuacja wojskowej kolejki fortecznej, której torowisko na Bielany biegło wzdłuż ul. Księcia Józefa, mniej więcej po linii chodnika po południowej stronie ulicy. Kolejny etap po rozbiórce kolejki fortecznej to budowa torowiska kolejki turystycznej, harcerskiej na wzór pionierskich. Miało to miejsce w latach 1962-1963. Kursowała w 1964 r. z Salawtora po wale przeciwpowodziowym. Pozostałości stacji na Bielanach są nadal czytelne przy bielańskiej przystani. Zachował się peron i słupy reflektorów. Kolejkę zlikwidowano po 2 latach. Powód to nadmierne oddziaływanie na kubature wałów przeciwpowodziowych i tym samym ich obniżanie itp... Trakcja parowa. Oryginalny parowóz zdobi teraz ogródek przy przedszkolu na ul. Kopernika. Siec torów na terenie wodociagów istaniała jeszcze 5 lat temu. Dopiero w odtatnich latach torowisko zostało zdemontowane. Zachowała sie historyczna lokomotywownia przed którą jeszcze w 2003 r. piętrzyły się zardzewiałe koleby. Tor przecinał ul. Księcia Józefa w 2 miejscach. W 1997r. odbyła sie na kolejce impreza pożagnalna. Kolejka wodociagów była obsługiwana przez dwie lokomotywki spalinowe. Jedna z nich zasila obecnie zbiory skansenu w Pionkach i to jest poczciwy Deutz, zaś druga jest eksponowana z kilkoma kolebami na terenie zakladu na Bielanach. Zdjęcia pojedyncze i małoforamtowe znajdziecie w monografii Roberta Wierzbickiego "Wodociagi Krakowa" Kraków 2001.

Pozdrawiam i zachęcam do wyprawy w teren

Piotr Skucha
Zapisane

PiotrS
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #23 : 06 Sierpień 2009, 19:44:33 »
+1

Cytat: "PiotrS"

Kolejka na terenie wodociągów krakowskich to poniekąd kontynuacja wojskowej kolejki fortecznej, której torowisko na Bielany biegło wzdłuż ul. Księcia Józefa, mniej więcej po linii chodnika po południowej stronie ulicy.


Jeszcze jedna informacja. Poza funkcją zaopatrzeniową dla fortu rozproszonego Krępak kolejka umożliwiała zaopatrywanie małej prochowni (Munitionsraum) przy ulicy Księcia Józefa, oraz mobilizacyjnego magazynu amunicyjnego zlokalizowanego w wykonanej w ostatnim okresie rozbudowy twierdzy Kawerny Krępak i drugiej o bliżej nieokreślonej lokalizacji. Dodatkowo kolejka służyła zlokalizowanemu na tzw Skale wapiennikowi (którego torowisko zaznaczone jest nawet na mapach z końca XX wieku).



Oto zdjęcie ze strony o krakowskich kawernach. Widać stopień rozbudowy torowiska oraz... gruntową ówcześnie ulicę Mirowską.

No i wielka racja za przeznaczenie kolejki wodociągowej. Dowóz i wywóz materiału ziemnego. Stąd torowisko docierające do każdego zbiornika wodnego dawnych filtrów.
Zapisane

Ha!
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #24 : 13 Wrzesień 2009, 11:15:16 »
0

Ot jeszcze jeden nius. Ostatnio gdy w ramach pracy nawiedzałem kamieniołom w Bodzowie znalazłem ślady torowiska w centralnej części wyrobiska. W dalszym ciągu pozostały podkłady i haki oraz półka funkcjonująca najprawdopodobniej jako rampa.
Zapisane

Ha!
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #25 : 26 Marzec 2010, 20:20:14 »
0

Wczoraj w terenie będąc znalazłem sporo pozostałości po sieci Bielańsko-Przegorzalskiej. Zaasfaltowane przejazdy i... znana zapewne a zachowana jako pomnik sieć na terenie siedziby MWiK Kraków. Całkiem ładnie udało im się to niezapolbrukować
Zapisane

Ha!
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #26 : 01 Czerwiec 2010, 00:49:04 »
0

Kolejna wąska ciekawostka. Podczas wizyty w Centrum Wspinaczkowym (ul. Racławicka), zlokalizowanym w obrębie starej kotłowni/ciepłowni (zastanawia mnie czy dla wojska stacjonującego kiedyś w okolicy, PKP czy pobliskich zakładów) znalazłem dosyć rozbudowaną sieć torów przemysłowych, z zachowanymi obrotnicami. Nie wiem co dokładnie się tam znajdowało i jak funkcjonowało. Jeżeli ktoś ma jakieś informacje to niech da znać... z chęcią dowiedziałbym się czegoś.
Zapisane

Ha!
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #27 : 12 Grudzień 2010, 00:50:07 »
+2

Mały research przyniósł pierwsze efekty. Odnalazło się kilka przemysłowych kolejek na terenie Krakowa. Z jednej strony mieliśmy sporą sieć wąskiego toru na terenie kamieniołomu w Bodzowie. Z drugiej strony mieliśmy znany i zachowany częściowo system kolejki łączącej Zakrzówek z fabryką sody Solvay w Borku. A z trzeciej? Wybudowaną na początku XX wieku i rozebraną po wojnie linię łączącą część Zakrzówka położonego w okolicy ulicy Salezjańskiej z ówczesnym centrum przemysłowym (Garbarnia, Cementownia) w rejonie Ludwinowa. Poniżej mała mapka. Ortofotomapa z 2004 roku z wyrysowanym przebiegiem linii i ortofotomapa z 1965 roku na której wciąż widać fragmenty linii.

« Ostatnia zmiana: 12 Grudzień 2010, 00:52:40 wysłane przez Atterdag » Zapisane

Ha!
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #28 : 13 Grudzień 2010, 09:04:39 »
0

No dobrze, a może ktoś przybliżyć informacje nt kolejki dziecięcej na Bielanach? Kiedyś natknąłem się na stronę ze zdjęciami pozostałości. Ale to było wieki temu
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #29 : 13 Grudzień 2010, 18:54:53 »
+1

Cytując za forum.fortyck.pl

Cytuj
Wszyscy znamy (tak podejrzewam) Krakowski Szlak Techniki, wiodący przez większość najcenniejszych obiektów przemysłowych na terenie miasta. Tematem jednakże pomijanym zarówno przez szlak jak i większość przewodników po mieście jest krakowskie dziedzictwo kolejowe. I bynajmniej nie chodzi tu o stosunkowo dobrze opisane koleje normalnotorowe (łącznie z liniami obwodową, mogilską i cyrkumwulacyjną), a o linie wąskotorowe. Kraków jako miasto na przełomie wieków stosunkowo mocno uprzemysłowione posiadało szereg linii o takim właśnie charakterze. Głównie obsługiwały one największe w mieście fabryki, a ich jeszcze mniejsi bracia o charakterze kolei tymczasowych i polowych były budowane na terenie kamieniołomów, cegielni, magazynów oraz na większych budowach. Sam temat zaś poruszany był przy okazji Kolei Twierdzy Kraków i w innych tematach, warto by jednak pokusić się o jakieś podsumowanie. Zacznijmy więc od początku.

Zakłady Solvay nie powstały same z siebie. Większość sodowni z reguły umiejscawiane było w miejscach gdzie dostępne były znaczne ilości zarówno wapienia jak i soli. Stąd ich powstanie w Krakowie (podobnie jak i w odległym kujawskim Janikowie) było tylko kwestią czasu. Wraz z ich powstaniem konieczne było zapewnienie stałych dostaw wapienia, a na przełomie wieków nie było łatwiejszego, tańszego, bardziej rozpowszechnionego transportu niż kolej wąskotorowa. Tania w budowie, zdatna do położenia w przeciągu kilku tygodni i niezrównana w konkurencji z dostępnymi wówczas furmankami i pierwszymi ciężarówkami. Stąd już na początku XX wieku powstała najdłuższa w Krakowie linia kolei wąskotorowej (600 lub 750mm) łącząca Fabrykę Solvaya z największym, krakowskim kamieniołomie zlokalizowanym na wzgórzu Zakrzówek. Sieć jednakże nie pozostała taka sama przez lata. Wielokrotnie rozbudowywana ostateczny kształt uzyskała w momencie zmiany w systemie komunikacyjnym miasta i powstaniu linii tramwajowej do Borku. W skład obiektów inżynieryjnych wchodziły 2 mosty (1, w ciągu ulicy Wielickiej został następnie wykorzystany do poprowadzenia nim torów tramwajowych i zastąpiony przez tunel pod drogą i most zlokalizowany przy pobliskim parkingu), wspomniany tunel oraz dwie stacje (Zakrzówek i Solvay). Poza linią, tory poprowadzone były również na terenie wyrobiska w Zakrzówku, samej fabryki oraz na pobliskich hałdach. Niestety sama kolejka zlikwidowana została krótko po zamknięciu zakładów przemysłowych i kamieniołomu. Do tej pory pozostały z niej jedynie trwałe obiekty inżynieryjne i układ niektórych ulic.

Kolejną linią kolei wąskotorowej było połączenie starego kamieniołomu, zlokalizowanego na Zakrzówku, przy ulicy Salezjańskiej z fabrykami w nieodległym Ludwinowie. Rampa załadowcza znajdowała się na dnie wyrobiska, a stacja docelowa, na zachód od dawnej, nie istniejącej już Garbarni. Niestety, jedyne ślady w terenie pozostałe po niej to znajdowane czasami resztki podkładów na terenie wyrobiska i okolica stacji docelowej. Przebieg torów jest do ustalenia, ale na terenie całej ich długości zlokalizowane zostały "nowe" osiedla mieszkaniowe. Ślady nie pozostały również po żadnym z zakładów przemysłowych do których wiodła.

Ciekawą konstrukcją była sieci kolei wąskotorowych na terenie krakowskich Wodociągów (sieć otaczająca osadniki, łącząca się również z pobliskimi 2 wapiennikami), używana wcześniej jako kolejka forteczna i wydłużona wówczas aż do rejonu Salwatora. Pozostała z niej całkiem spora część zachowana w formie pomnika oraz obiektów inżynieryjnych na terenie MWiK. Ocalało również kilka fragmentów torowiska ocalałych w formie zaasfaltowanej w pobliskich drogach. Przez krótki okres czasu funkcjonowała w tej okolicy również, wzorem sąsiadów ze wschodu "kolejka pionierska" łącząca Salwator (po wale przeciwpowodziowym, a nie jak kolejka forteczna wzdłuż ulicy Księcia Józefa) z Bielanami i działającym tam okresowo kąpieliskiem.

Również umiejscowiony na terenie Bonarki "Superfosfat" posiadał przez pewien czas swoje dwie linie kolejki łączącej go z leżącym w pobliżu wyrobiskiem, stanowiącym aktualnie rezerwat geologiczny "Bonarka". O dziwo, pozostał z niej czytelny w terenie wykop na południe od ogródków działkowych przy ulicy Swoszowickiej. Drugą z nich była wewnętrzna sieć zakładu i najbliższych mu wyrobisk.

A co z kolejkami cegielnianymi? W ich wypadku ślady nie zostały praktycznie żadne. Chyba, żeby szukać ich na terenie zalanych już wyrobisk. Praktycznie każdy staw ma swoją historię o zalanych na dnie wagonikach i ocalałych tam torach. Ile w tym prawdy? Wiedzą tylko nurkowie. Jednakże stare mapy wskazują nam jednoznacznie gdzie się one znajdowały. Pierwszymi z nich były 2 kolejki łączące płaszowskie cegielnie z niedalekimi wyrobiskami. Co ciekawe, linia w pobliżu dzisiejszej ulicy Lipskiej poza połączeniem z siecią "glinianek" była połączona z istniejącym wciąż w 20leciu międzywojennym szańcem twierdzy FS19. Również dwie cegielnie w Łagiewnikach posiadały swoje torowiska, podobnie jak i większość kamieniołomów na terenie miasta - tam jednak wagoniki były najczęściej poruszane siłą ludzkich mięśni bądź przy pomocy trakcji konnej.

Jak widać, temat jest niemalże nie do wyczerpania, a świadomość mieszkańców w tej kwestii niemalże zerowa. Oczywiście, powyższy tekst jest zaledwie wstępem i mam nadzieję, że również WY podzielicie się swoimi informacjami. Razem może uda nam się stworzyć listę obiektów, linii związanych z tym ciekawym wycinkiem historii przemysłowej miasta.

Więcej informacji. Moje prawa autorskie więc wklejam.

Co można zatem powiedzieć o tej kolejce? Była, bardzo krótki czas. Szlak ułożony był na wale przeciwpowodziowym. Stąd najprawdopodobniej jej krótki żywot i zupełna likwidacja. A można było starym szlakiem ją ułożyć, może by dłużej przetrwała. Interesuje mnie tabor. Masz może jakieś informacje? Ja spróbuję coś jeszcze wydobyć.
Zapisane

Ha!
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #30 : 13 Grudzień 2010, 19:13:40 »
+2

Kolejka parkowa Kraków Zwierzyniec (funkcjonująca do 1967); prześwit: 600mm.

I wspomnienie z "Alma Mater":
Cytuj
Sto lat później, w latach 1964–1966, kursowała na Bielany z Salwatora ciuchcia. Ta bielańska kolejka, której tory leżały na wale wiślanym, była wielką atrakcją dla dzieci; została, niestety, zlikwidowana ze względów ekonomicznych.


Znalazłem!!!

« Ostatnia zmiana: 13 Grudzień 2010, 19:31:46 wysłane przez Atterdag » Zapisane

Ha!
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #31 : 14 Grudzień 2010, 09:08:41 »
0

Dzięki wielkie za rozjaśnienie tematu.
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #32 : 15 Grudzień 2010, 15:03:02 »
+2

A teraz pora na materiał wybitnie zaskakujący. W zbiorach NAC pojawiło się kilka nowych fotografii. W tym jedna z rejonu krakowskich Przegorzał i....



...najprawdopodobniej mamy tu uchwyconą tzw. kolejkę forteczną wiodącą od Salwatora do Bielan, przez teren wodociągów, aż pod kawernę we wzgórzu Krępak. Jeszcze na innym zdjęciu, którego niestety nie udało mi się ponownie znaleźć było widoczne torowisko położone na wale przeciwpowodziowym w rejonie dzisiejszego MWiKu.
Zapisane

Ha!
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #33 : 22 Luty 2011, 13:13:57 »
+1

W NAC pojawiło się znów trochę zdjęć. Można je wyszukać przez hasła Kraków i Garbarnia. Chodzi oczywiście o garbarnię na Ludwinowie, której torowisko nie wiem po co, ale łączyło się z linią wiodącą do kamieniołomu przy Salezjańskiej.

Co do wspominanej wcześniej kolejki na Grzegórzkach było to najprowdopodobniej istniejące połączenie do Feldahndepot'u twierdzy Kraków. Istniały dwie bazy kolejek wąskotorowych dla potrzeb twierdzy - jedna w okolicy Łagiewnik i jedna na Grzegórzkach. Na planie twierdzy są stosunkowo dobrze oznaczone.

Tymczasem poniżej link do mapy z 1970 roku z przedstawieniem sieci kolejki MWiK.
http://www.sendspace.com/file/ztabog

« Ostatnia zmiana: 22 Luty 2011, 13:33:18 wysłane przez Atterdag » Zapisane

Ha!
MK_Rabka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 21 Marzec 2011, 22:18:35 »
0

Za Zbiorów NAC:
Kamieniołom w Orleju k. Krakowa
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/64831:1/3aa9c4f47d04ec653a24220ad5de1212/
(więcej zdjęć - miniaturki na dole).

Jeszcze a propos kolejki w Zakrzówku, to jej tor łączył się kiedyś z torem kolei cyrkulumwacyjnej na wysokości ul. Zatorskiej. Jest to zaznaczone na jednej z map. Znacie ten wątek czy poszukać?
PS.
Przy okazji serdecznie wszystkich witam i pozdrawiam!
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #35 : 22 Marzec 2011, 21:51:26 »
0

Witam witam!

Zdjęcie z Orleja znam. Pozostało tam jeszcze trochę śladów w terenie. Ooooo... aaaaa... już widzę. Tyle, że w tym wypadku jest to linia ludwinowska, nie należąca do zakładów Solvay, a łącząca wyrobisko "salezjańskie" z przemysłowym centrum Ludwinowa. Właśnie trafiłem na tę mapkę. Ciekawa sprawa. Linie rzeczywiście się łączą, ale nie wiem jak by to miało wyglądać. Może rampa, a może splot? Warto by dotrzeć do dokładniejszego źródła. Jeszcze ciekawszy jest wiadukt i trasa prowadząca w stronę Wisły.



Szkoda, że ciężko znaleźć zdjęcia tej kolejki - poza Garbarnią. W sumie niedaleko znajdował się Feldbahn Depot twierdzy Kraków (na skraju Łagiewnik) może przez jakiś czas kolejka była z nim powiązana?

Za dużo gdybania
Zapisane

Ha!
MK_Rabka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #36 : 22 Marzec 2011, 23:53:26 »
0

Cytuj
Tyle, że w tym wypadku jest to linia ludwinowska, nie należąca do zakładów Solvay, a łącząca wyrobisko "salezjańskie" z przemysłowym centrum Ludwinowa.
Niewyraźne było stąd myślałem, że to jedna sieć była.
Tam była (prze)ładownia. Info: Miesięcznik kulturalny "Kraków" numer chyba ostatni z zeszłego roku. Była wzmianka o tym przy okazji artykułu o kolei obwodowej. Nie pisało tam o torze w stronę Wisły, ale na mapie jest, więc z pewnością dostęp do rzeki był. Niedaleko miejsca gdzie zbliżał się ten tor do Wisły, kończył się kiedyś tor normalny, tylko ciężko mi określić czas jego istnienia, bo na jednych mapach jest, na innych nie.

W każdym razie wielka szkoda, bo z całej tej sieci z infrastruktury został tylko jeden cały most i ruiny przysiółka wiaduktu...
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #37 : 26 Marzec 2011, 23:09:48 »
0

Witam

Od dawna nie odwiedzałem tego wątku. Widzę, że koledzy intensywnie eksplorują przedmiotowy temat. W kwestii kolejki na terenie MPWiK na Bielanach, to 2 lata temu zwiedzałem jej pozostałości. W Zakładzie były jeszcze trzy lokomotywy, w tym 2  w garażu. Można było je zobaczyc przez okno od strony chodnika przy Księcia Józefa. Deutz wówczas był już w Pionkach. Na marginesie zwracam uwagę na czynną jeszcze w latach 90 - tych kolejkę cegielni w Zielonkach.  Kilka lat temu istniały tam jeszcze fragmenty torowiska, w tym rozjazd przy bramie od strony wyrobiska i emaliowana tablica na słupie z napisem informującym o zakazie chodzenia po torach - wyglądała groteskowo. Pod murem cegielni leżała przewrócona koleba. Szukałem kogoś, kto mógłby coś więcej wiedziec. W efekcie dostałem mail od osoby piszącej w imieniu starszego pana, który podobno pracował na tej kolejce. Odpowiedziałem, że jestem bardzo zainteresowany wszelkimi informacjami itp... niestety nie otrzymałem odpowiedzi.
W pasażu na terenie centrum handlowego przy Zakopiance są eksponowane  zdjęcia nt.fabryki Solvay, także przedstawiające wąską.

Pozdrawiam serdecznie.

Piotr
Zapisane

PiotrS
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #38 : 27 Marzec 2011, 18:16:19 »
0

i ruiny przysiółka wiaduktu...

Tego przysiółka w Krakowie to chyba Tobie Krakowiacy nie wybaczą. Tak jak nie wybaczyli Zygmusiowi Trzeciakowi pozbawienia Krakowa stołeczności. 
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #39 : 28 Marzec 2011, 21:22:16 »
0

Chociaż ten przyczółek jest chyba na odcinku tymczasowym wiodącym od fabryki na teren "Białego Morza". Zostało w rzeczywistości odrobinę więcej. 2 mosty, jeden tunel - zasypany i równia stacyjna. Dodatkowo na Zakrzówku trochę śladów po kolejce jest na dnie zalanego wyrobiska, ale żadnych rewelacji - podobne relikty (podkłady, gwoździe) pozostały na terenie Bodzowa.

Podobno w okolicy Feldbahn Depotu w Łagiewnikach część domostw ma ogrodzenia z słupkami wykonanymi z szyn wąskotorowych. Mała pozostałość po międzywojniu i rozbrojeniu twierdzy...
Zapisane

Ha!
Strony: 1 [2] 3 4 ... 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!