Świat kolejek wąskotorowych SMF
19 Kwiecień 2024, 05:29:00 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4 5 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: wąskie w okolicy Krakowa  (Przeczytany 109307 razy)
MK_Rabka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #40 : 09 Kwiecień 2011, 20:16:32 »
0

Udam, że wcale tego nie napisałem, ale lepiej zrzucę to na wpływu księżyca 
Wodociągi:
https://picasaweb.google.com/maciek.vrp/KrakowKolej#5593648727765370882
https://picasaweb.google.com/maciek.vrp/KrakowKolej#5593648772032559586
Zapisane
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #41 : 10 Kwiecień 2011, 22:02:33 »
0

...zwracam uwagę na czynną jeszcze w latach 90 - tych kolejkę cegielni w Zielonkach.  (...) jestem bardzo zainteresowany wszelkimi informacjami ...

Zielonki pamiętam z czasów eksploatacji (podobnie krakowskie wodociągi, Odonów, Kolosy, Zator, Alwernię). Mam trochę zdjęć (z 1995, analogowych), z notatek wyszperałem numery maszynek spisane z taboru: WLs50 1887/67 i WLs50 2022 (na budce nr 954/59).
« Ostatnia zmiana: 10 Kwiecień 2011, 22:17:27 wysłane przez vutik » Zapisane
MK_Rabka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #42 : 04 Grudzień 2011, 00:21:30 »
0

Tyle, że w tym wypadku jest to linia ludwinowska, nie należąca do zakładów Solvay, a łącząca wyrobisko "salezjańskie" z przemysłowym centrum Ludwinowa. Właśnie trafiłem na tę mapkę. Ciekawa sprawa. Linie rzeczywiście się łączą, ale nie wiem jak by to miało wyglądać. Może rampa, a może splot? Warto by dotrzeć do dokładniejszego źródła. Jeszcze ciekawszy jest wiadukt i trasa prowadząca w stronę Wisły.

Szkoda, że ciężko znaleźć zdjęcia tej kolejki - poza Garbarnią. W sumie niedaleko znajdował się Feldbahn Depot twierdzy Kraków (na skraju Łagiewnik) może przez jakiś czas kolejka była z nim powiązana?

Za dużo gdybania

http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=24780&okno=galeria&&zakres=-1&photoid=64376
Dołączam mapę.
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #43 : 15 Styczeń 2012, 17:33:35 »
0

Mapa znana. Chociaż dziwnie na kolej.one powiązano linię Zakrzówek - Ludwinów / Wisła z linią do Solvaya... co miejsca nigdy nie miało według wszelkich map.
Zapisane

Ha!
MK_Rabka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 15 Styczeń 2012, 18:58:14 »
0

Na mapie na wysokości fortu piechoty ST III "Ludwinów" jest powiązanie.
PS.
Na jednym forum wyczytałem, że w tam w okolicy zarys nasypu się zachował - prawda to?
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #45 : 05 Luty 2012, 21:51:08 »
0

Co do szyn w rejonie "Fledbahn Depo" w Łagiewnikach to byłbym ostrożny. Szyny wąskotorowe w ogrodzeniach spotkam w miejscach gdzie wąskie tory nie leżały nigdy. Nawet w górskich przysiółkach. Sądzę, że wiele takich szyn trafiało do gospodarstw prosto z huty jako praktyczne profile, możliwe do zastosowania w ogrodzeniach, konstrukcjach stropów komórek itd… Fajnie byłoby sprawdzić ich sygnatury. Odchodząc od tematu Ludwinowa to sprawdzając szyny na terenie tartaku w Kłaju zauważyłem, że są tam egzemplarze przedwojenne, ale polskie z Huty Kościuszko w Chorzowie, daty 1936 itp… Ciekawe czy leżą tam od lat 30 – tych, czy trafiły później z innego miejsca?
Dobrze byłoby to zweryfikować, ale kiedyś szukając śladów kolejki Zakrzówek – Ludwinów zwróciłem uwagę na „szutrowy” odcinek ul. Komandosów koło blaszanych garaży! Profil drogi daje do myślenia.
Interesująca jest sprawa obsługi trakcyjnej. Wiecie coś na ten temat?
Drążę temat kolejki w kamieniołomie Miękinia. Tam podobno jeździły HF-ki?

Pozdrawiam.

Piotr
Zapisane

PiotrS
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #46 : 06 Luty 2012, 21:36:04 »
0

Szyny wąskotorowe w ogrodzeniach spotkam w miejscach gdzie wąskie tory nie leżały nigdy.

Ja bym jednak nie formułował tak daleko idących wniosków.
http://zapodaj.net/4979081aa8f2.jpg.html

Pozdrawiam serdecznie i daleko.

ksiezyc_nad_gieesem ...

PS
Zmieniłem bo coś obrazka nie widać.
« Ostatnia zmiana: 06 Luty 2012, 22:29:57 wysłane przez ksiezyc_nad_gieesem » Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #47 : 06 Luty 2012, 22:52:26 »
0

Dlaczego wątpisz? O ile tereny Kielecczyzny są usłane wąskotorowymi szynami ( a wiadomo, że ten środek transportu był w tych okolicach powszechny w postaci rozmaitych kolejek leśnych, wojskowych, dojazdowych, przemysłowych) i należy sądzić że przynajmniej znaczna część tych szyn pochodzi z kolejek to skąd wzięły się szyny w ogrodzeniach gospodarstw np. w miejscowościach na terenie Beskidu Makowskiego, Wyspowego czy na Spiszu. Można domniemywać, że z tartaków, gdzie służyły do przetaczania wózków na prowizorycznych torach o długości 15 m. tylko ile tych tartaków musiałoby być skoro szyn jest naprawdę dużo? Przyznam, że zwracam uwagę na wszelkie kolejowe detale napotykane  po drodze a szyny wąskotorowe spotykam dosłownie wszędzie. Nie upieram się tylko wyrażam dystans. To trochę tak, jak z „szynami normalnotorowymi”, które widywałem w konstrukcjach klatek schodowych, czy balkonów w  krakowskich kamienicach z końca XIX w. Jeśliby te szyny były wcześniej kolejowo użytkowane, to bardzo krótko i dlaczego miałoby się to opłacać. Tymczasem był to wówczas bardzo popularny materiał wykorzystywany na budowach i to na dużą skalę. Swoja drogą… byłoby fajnie gdyby się okazało, że na miejscu rzeczonego Feldbahn-Depot  pozostały takie autentyczne pamiątki.

Piotr
Zapisane

PiotrS
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #48 : 06 Luty 2012, 23:40:45 »
0

Zapewne duża część szyn pochodziła z zapasów wojennych, o których wspominał niedawno Księżyc, a które po odzyskaniu niepodległości przejęło Ministerstwo Kolei Żelaznych (część materiałów przejęło zapewne wojsko i inne instytucje państwowe).
Jako szyny lekkich typów nie nadawały się do wykorzystania na kolejach użytku publicznego więc były "upłynniane". Cześć odkupiły różne zakłady korzystające z kolejek, firmy budowlane itd. a część przez pośredników trafiła do "cywilnych" właścicieli jako materiał budowlany. W ten sposób mogły dość swobodnie wędrować po całym kraju. Oczywiście kolejne partie szyn pojawiały się w miarę wymiany nawierzchni na kolejach wąskotorowych użytku publicznego i cukrownianych, likwidacji kolejek budowlanych, cegielnianych itd. W sumie trochę tego było.

Cytuj
To trochę tak, jak z „szynami normalnotorowymi”, które widywałem w konstrukcjach klatek schodowych, czy balkonów w  krakowskich kamienicach z końca XIX w.
Pamiętaj, że XIX w. to okres intensywnego rozwoju techniki kolejowej. Pierwsze szyny faktycznie nie miały długiego żywota. Dość szybko okazywało się, że nie są w stanie sprostać wzrastającej masie pociągów i natężeniu ruchu. Część z nich rzeczywiście mogła nigdy nie zostać wykorzystana zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, ale produkowanie i sprzedawanie szyn jako profili jest raczej mało prawdopodobne - ich stosunek masy do wytrzymałości na zginanie jest mniej korzystny niż w przypadku typowych dwuteowników, tak więc jako belki byłyby zwyczajnie drogie. Co innego, gdy były odkupywane po cenie złomu (albo - jak za PRL - gdy zwykłych dwuteowników nie można było kupić).

PS
Sam niedawno zastanawiałem się nad pochodzeniem słupków ogrodzeniowych na moim osiedlu. W co drugim płocie są to szyny (w większości bardzo lekkie - wysokość do 80 mm) .
« Ostatnia zmiana: 06 Luty 2012, 23:49:36 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #49 : 15 Lipiec 2012, 17:40:21 »
0

Cześć

Pozwolę sobie zaprosić Szanowne Grono Wąskotorowców do lektury artykułu „Śladami krakowskich kolejek”, który ukazał się w ostatnim numerze miesięcznika społeczno – kulturalnego „Kraków”. Niestety tekst w całości okazał się zbyt obszerny, dlatego zamieszczono tylko jego pierwszą część. Następne będą w kolejnych numerach. W sumie całość wysłana do redakcji ma 20 stron (do tego jeszcze zdjęcia), także spodziewam się, że w miesięczniku wyjdą jeszcze 2 lub 3 części.
Od czasu wysłania materiału do magazynu treść uległa znacznej rozbudowie i uzupełnieniom, a w obliczu odkrywania kolejnych źródeł i informacji… końca nie widać.

Proszę o ewentualne uwagi i uzupełnienia.

Pozdrawiam.

Piotr
Zapisane

PiotrS
mariu5z
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


mariusz.sulek
WWW
« Odpowiedz #50 : 19 Lipiec 2012, 00:22:03 »
0

Witam wszystkich

Ktoś wspominał o parowozie z Bielańskiej kolejki umieszczonym przy przedszkolu na ul. Kopernika. Zainteresowani znajdą dane i zdjęcia tej maszyny pod poniższym linkiem...
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=t2-73

Pozdrawiam
Zapisane

Mariusz Sułek
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #51 : 13 Sierpień 2012, 19:56:19 »
0

Zapraszam do kolejnej tj. II części tekstu nt. kolejek wąskotorowych w rejonie Krakowa, która właśnie ukazała się na łamach miesięcznika społeczno - kulturalnego "KRAKÓW" (numer sierpniowy). Tym razem tekst dotyczy kolejek przemysłowych.

Proszę jak zwykle o ewentualne uwagi i uzupełnienia.

Pozdrawiam serdecznie.

Piotr S.

Zapisane

PiotrS
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #52 : 13 Wrzesień 2012, 18:34:14 »
+1

Tym razem raczej bardziej informuję niż zapraszam do lektury III i ostatniej już części tekstu nt. wąskich torów w okolicy Krakowa. Artykuł ukazał się w ostatnim tj. wrześniowym numerze miesięcznika "Kraków". Niestety materiał został radykalnie skrócony, pocięty i przebudowany. Także niektóre fragmenty tracą sens, inne są wyrwane z kontekstu itp... Jak się okazało nie miałem na to wpływu. Ale dobre i to. Pełna i poprawna wersja wraz z innymi tekstami,( mam nadzieję, że) ukaże się w opracowaniu zbiorczym. 

Pozdrawiam.

Piotr
Zapisane

PiotrS
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #53 : 14 Wrzesień 2012, 11:56:21 »
0

Piotrze, a gdzie można nabyć w/w pismo?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 786 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #54 : 14 Wrzesień 2012, 16:18:57 »
0

Artykuł zapewne jest ciekawy, ale mi np w Mińsku Mazowieckim nie dane było nabyć ww pisma...

Pozdrawiam
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #55 : 20 Wrzesień 2012, 14:30:47 »
0


Znalezione tu http://www.facebook.com/photo.php?fbid=377966372861&set=a.208738052861.130498.76827597861&type=1&permPage=1
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #56 : 01 Marzec 2013, 22:13:39 »
+4

Ostatnio natknąłem się na nie znane mi wcześniej zdjęcie stacji Salwator kolejki bielańskiej (chociaż wstawione równo rok temu). Widać na nim 2 (!) czynne parowozy, jeden z nich to pewnie powszechnie znany T2-73 z przedszkolnego ogródka:

Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Historycznego Krakowa, znalezione w artykule "Krakowskie dworce kolejowe sprzed lat":
http://www.mmkrakow.pl/photo/1321739/Kolejka+w%C4%85skotorowa+na+stacji+Salwator+%28trasa+kolejki%2C+otwarta+w+1964r.%29.+Fot.+R.+Weso%C5%82owski
Peron, budynek "dworca" i torowisko wyglądają na świeże, więc zdjęcie pewnie z 1964 roku.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #57 : 02 Marzec 2013, 08:52:44 »
0

Przy okazji widać, że obecne malowanie T2-73 jest dość... (tfu) historyczne
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #58 : 02 Marzec 2013, 09:27:48 »
0

Porównując to zdjęcie do współczesnego T2-73 z przedszkola wydaje mi się, że ta maszyna na pierwszym planie ma inaczej rozmieszczone zamki drzwi dymnicy od strony zawiasów Co?
Szkoda, że nie ma zdjęcia z boku...
Zapisane
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #59 : 22 Kwiecień 2013, 15:41:50 »
0

Wyszperałem coś jeszcze. Krótki odcinek wąskiego toru zaznaczony na mapie topograficznej z 1961 roku, na zakolu Wisły w okolicach Stopnia Wodnego Przewóz; kolejka pewnie pracowała przy budowie stopnia. Na mapie widoczna w górnym lewym rogu: http://www.lapajer.webd.pl/3.4/pokaz/mapy_foto/d/1961%20-%20Nowa%20Huta%20Kujawy.jpg
Zapisane
Strony: 1 2 [3] 4 5 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!