PiotrS
|
|
« Odpowiedz #80 : 25 Sierpnia 2014, 20:50:25 » |
0
|
Aktualnie jest prowadzona przebudowa przejścia podziemnego w Łagiewnikach pod Zakopianką (dawny tunel kolejki fabryki Solvay). Od strony zachodniej powstaje wjazd z pochylni dla osób niepełnosprawnych. Podczas budowy rozkopano i w znacznej części zasypano wąwóz, którym biegło torowisko. Przy okazji z ziemi wyszły podkłady wąskotorowe z elementami mocowania szyn.
Pozdrawiam.
Piotr S.
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
|
Bogdan_KRK
|
|
« Odpowiedz #82 : 11 Września 2014, 20:57:45 » |
0
|
Witam. Proszę o kontakt na PW autora postu. Jako jeden z nielicznych ( a może nawet jedyny) miałem kontakt z taborem kolejki Salwator-Bielany. Co prawda jako mieszkaniec dzielnicy Zwierzyniec uczęszczałem do szkoły na Salwatorze,ale czasami zdarzało sie trafic w okolice ulicy Wioślarskiej (co było zakazane), ale coś w pamięci pozostało. Pozdrawiam.Bogdan.
|
|
|
Zapisane
|
"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
|
|
|
Krzysztof_Kraków
Czytelnik
Długość toru:: 3 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #83 : 11 Września 2014, 22:17:57 » |
0
|
Ja nie jestem autorem tego artykułu, po prostu go zalinkowałem.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Bogdan_KRK
|
|
« Odpowiedz #84 : 11 Września 2014, 22:37:00 » |
0
|
Witam. No i tym sposobem,kolejny adwersarz TZF ...odpadł. I myslę,że to Forum jest dostępne dla ogółu,ale myślmy ,o czym piszemy,jakie wiadomości wysyłamy i czy mamy pojęcie o temacie. Wtedy nie będzie obgadywania,obrażania i tych innych "fochów" które niektórzy strzelają! Pozdrawiam. Bogdan.
|
|
|
Zapisane
|
"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
|
|
|
Artur
Czytelnik
Długość toru:: 1 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #85 : 19 Września 2016, 20:01:25 » |
0
|
Wracając do tematu kolejki w Okleśnej. Znalazłem jej dokładny przebieg na niemieckiej mapie sztabowej z 1943 roku. Co ciekawe okazuje się, że kolejka ta miała również odgałęzienie w kierunku lokalnych wyrobisk i przecinała krótką linię wąskotorową prowadzącą z zakładów chemicznych (obecnie Zakłady Chemiczne "Alwernia" w Alwerni ul. Olszewskiego 25). Istniejące do dzisiaj pozostałości ramp przeładowczych służyły do wyrównania poziomów burt wagonów wąskotorowych i normalnotorowych, ponieważ w tamtych czasach materiały na stacjach stykowych przeładowywano ręcznie z wagonu do wagonu. http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K_german/48-29-H_Alwernia_Vorl.Ausg._1943.jpg
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Atterdag
|
|
« Odpowiedz #86 : 07 Października 2016, 02:33:06 » |
0
|
Dzięki wielkie za wypatrzenie tego!
Dobrze wiedzieć. Ja ostatnio znowu trafiłem na zdjęcia z kamieniołomu w Bodzowie z widocznym torowiskiem. Chociaż w sumie, w krakowskich wyrobiskach kolejka to była norma. Z tym, że w Bodzowie do tej pory znaleźć można podkłady.
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
p121
Nowicjusz
Długość toru:: 20 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #87 : 19 Listopada 2016, 17:15:50 » |
+1
|
W latach 1989- 95 dużo jezdziłem po okolicy Krakowa na rowerze. Na dnie kamieniołomu na zakrzówku nie ma żadnych torów bo bywałem tam jak jeszcze pracowano, potem wyłączono pompy i z roku na rok poziom się podnosił a na dnie została tylko łyżka koparki i te pompy.
Ale tory zeskładowane "dziwne"na zakrzówku są w kawernie skalnej do której zjezdrzaliśmy na linie, myślę ze są tam nadal bo zwykle osoby raczej tam nie wejdą jak coś info u mnie na PW.
W latach 90 to wagony jeszcze stały masowo w rejonie Jedrzejowa na stacjach wąskotorowych,w tym roku byłem w miejsowości Prząsław mały na pł zach od jedrzejowa i pod lasem ok 100m od drogi stoją jakieś wagony wąskotorowe bez kół na prywatnej działce.
Z dzieciństwa pamiętam ze w Krzeszowicach był jakiś zakład typu tartak naprzeciw stacji mniej więcej gdzie na rampie stały dziesiątki małych wagoników na drewno,dziś tam jest jakiś skład budowlany..
Po kolejkach takich jak w Bosutowie ,czy innych budowanych tylko na potrzeby prac fortyfikacyjnych typu szańce raczej nie zostawał ślad bo istniały krótko a jak miały wiadukty to drewniane i prowizoryczne.
W tamtych czasach nie dbano o taki tabor i w czasie likwidacji zwykle porzucano wszystko,stad można czasem wykopać taki wagonik gdzieś na hałdzie, to co było na wierzchu niestety poznikało w okolicy 2008r kiedy ceny złomu w Krakowie doszły do 1,05zł .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #88 : 22 Maja 2017, 23:09:21 » |
0
|
Witam
Dzisiaj przejeżdżałem obok Zakładu Uzdatniania Wody Bielany. Zauważyłem, że lokomotywownia ma przebudowaną bramę. Zajrzałem przez okno i zamiast stojących jeszcze niedawno wewnątrz lokomotyw zobaczyłem tam koparki. Z tego co zdążyłem zauważyć to RL1a-4160 O&K z dwoma kolebami jest obecnie wyeksponowana za budynkiem lokomotywowni na placu. Pytanie co się stało z pozostałymi lokami odstawionymi dotychczas w szopie? Przy wolnostojącym budynku dawnej lokomotywowni nadal zalega sterta materiału torowego. Obok poniewierają się dwie koleby.
Pozdrawiam.
Piotr S.
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
WIĆUŚ
|
|
« Odpowiedz #89 : 23 Maja 2017, 00:32:36 » |
+1
|
Znalazłem takie coś: Wirtualny spacer po zakładzie: http://wodociagi.krakow.pl/o-firmie/zuw-bielany.htmlW budynku do którego wchodzi tor urządzono coś co dla mnie wygląda jak poczekalnia. Obok niego stoi właśnie ta lokomotywa o której wspomniałeś. (zdjęcie z wirtualnego spaceru) Drugą lokomotywę wypatrzyłem tutaj: link, stoi wraz ze sporym składem koleb. Z klimatów kolejowych jest jeszcze platforma na podwoziu koleby stojąca przy jednym ze zbiorników i kilku zaworach, można ją znaleźć na wirtualnym spacerze. Na widoku satelitarnym w Google Maps nie widać materiału torowego o którym mówisz. Zdjęcia satelitarne opisane są jako pochodzące z 2017 roku, na pewno były zrobione na początku wiosny, w każdym razie wcześniej niż dzisiaj, więc materiał torowy o którym mówisz musiał pojawić się nie dawno, przynajmniej tak to rozumiem. Który dokładnie budynek to lokomotywownia? Z tego co widzę to żaden z budynków nie ma okien przez które można zajrzeć, będąc jednocześnie wolnostojącym. EDIT: Z ciekawości szukałem sobie mapki. Wrzucam tutaj to co znalazłem, może komuś się przyda.
|
|
« Ostatnia zmiana: 23 Maja 2017, 00:47:35 wysłane przez WIĆUŚ »
|
Zapisane
|
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #90 : 23 Maja 2017, 01:12:28 » |
0
|
Lokomotywy odkąd pamiętam znajdowały się w pomieszczeniu stycznym do parkingu, pełniącym funkcję lokomotywowni. Okna tego pomieszczenia są dostępne z zewnątrz, od strony ulicy. Na pierwszym planie widoczna była GLs-ka. W sumie były tam trzy lokomotywy i ten stan utrzymywał się mniej więcej do 2015 r. Oprócz loków odstawionych wewnątrz szopy, na zewnątrz eksponowana była RL1a-4160 O&K ze składem koleb oraz Deutz OMZ117F również z kolebami. Obydwie zamiennie zmieniały lokalizację. Jedna była eksponowana na dziedzińcu po północnej stronie ulicy, a druga na zieleńcu po południowej stronie ul. Księcia Józefa. W sumie było 5 lokomotyw!
Do tego przy wolnostojącej starej lokomotywowni, oddalonej od zespołu budynków, znajdującej się przy skrzyżowaniu ul. Księcia Józefa z Mirowską na torze stały koleby, a obok tego budynku około 10 lat temu zdeponowano przęsła torowe i szyny pozbierane podczas rozbiórki układu torowego. Pozostałe wagony techniczne wyeksponowano w formie pojedynczych eksponatów na zieleńcu wokół pomnika.
Ciekawostką był super ciasny łuk pozwalający na wyjazd lokomotyw z budynku przy parkingu.
W dniu dzisiejszym dostrzegłem RL1a z dwoma kolebami ale w nowej lokalizacji tj. na dziedzińcu za budynkiem gdzie była lokomotywownia. Na zieleńcu dostrzegłem tylko kilka koleb. Z tego wynika, że na dziedzińcu po północnej stronie ulicy powinien być Deutz OMZ117F, ale nie zdążyłem tego sprawdzić.
Przy starej lokomotywowni (wolnostojącej) nadal od 10 lat leżą szyny i przęsła ale ostatnio pojawiły się tam też 2 koleby, być może te same, które kilka lat temu były tam jeszcze ustawione na torze.
Natomiast nie wiadomo co się stało z lokomotywami odstawionymi dotąd wewnątrz. W pomieszczeniu znajdują się teraz koparki. Tam była GLs30-14128, Jung EL105-6463 i chyba Ns1-247139.
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
|
KrakusKR
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #92 : 04 Stycznia 2020, 21:47:16 » |
0
|
Witam Kolegów. Mam pytanko gdzie mogę znaleźć jakieś zdjęcia z kamieniołomu Bodzów i tamtej kolejki? Wujek google nie za bardzo mi pomaga w tej kwestii Kilka lat życia spędziłem w okolicy tego kamieniołomu i jakoś nie miałem nigdy okazji infrastruktury kolejki widzieć na własne oczy, choć jakieś przebłyski mam ale przez bardzo gęstą mgłę. A tak to nawet jestem ciekaw czy teraz by się coś tam jeszcze znalazło choć nie wiem dokładnie gdzie szukać jak bym się tam wybrał, wiem tylko tyle że jakiś deweloper coś tam buduje i jeżeli coś jeszcze się uchowało to może szybko zniknąć. Jeszcze jedno pytanko Kolega Atterdag w tym wątku wspomniał też o kolejkach zakładowych fabryki Bonarka łączących ją z okolicznymi wyrobiskami. Czy istnieją jakieś mapy albo zdjęcia dokumentujące na podstawie których można by było wytyczyć trasę torowiska kolejki? Obecnie tutaj zamieszkuje i znam bardzo dobrze te terany jeszcze z czasów funkcjonowania fabryki. Ale którędy mogła by ta kolejka jeździć nie mam i pomysłu
|
|
« Ostatnia zmiana: 04 Stycznia 2020, 22:40:32 wysłane przez KrakusKR »
|
Zapisane
|
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #93 : 11 Stycznia 2020, 20:31:41 » |
+1
|
Kolego
Kolejki przemysłowe w niewielkich kamieniołomach zazwyczaj nie miały stałych układów torowych. Tory budowano tam gdzie akurat odbywało się wydobycie tak aby umożliwić wywóz urobku do miejsca przeładunku. W Bodzowie był jakiś wąski tor ale koleby przetaczano ręcznie lub końmi. Sporo uwagi poświęciłem wąskim torom w Krakowie i okolicy. Aż byłem zaskoczony ile tego było. W tamtym rejonie ciekawsza była linia Zakrzówek - Ludwinów no i oczywiście kolej wąskotorowa Solvayu. To bardzo szeroki temat i trudno to tutaj streścić. Wyślij mi swój adres e-mail to Ci prześlę trzyczęściowy artykuł na ten temat, który kiedyś został opublikowany w miesięczniku Kraków. Polecam też wgląd w archiwalne plany miasta. I koniecznie wybierz się na Bielany póki coś jeszcze tam z tego zostało.
Pozdrawiam.
PiotrS
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
KrakusKR
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #94 : 11 Stycznia 2020, 23:33:53 » |
0
|
Witaj
Zgadzam się z Tobą w 100% że brew pozorom jest tego dużo tutaj a dokładniej było kiedyś. Solvay tak jak Bonarka czy kamieniołom Zakrzówek i Liban były potężnymi zakładami produkcyjnymi jak na tamte lata. Przemysł transportowy nie dysponował tak jak teraz dużymi samochodami ciężarowymi, Dlatego każde takie miejsce miało mniej lub więcej rozwiniętą linie wąskotorową do transportu materiału.Pytałem bo tak jak mówię w pamięci mam jakieś przebłyski związane z tematem i chciałem poszerzyć swoją wiedze na ten temat, dlatego chętnie przeczytam ten artykuł. Bielany odwiedziłem jakiś czas temu szkoda że zostało tylko tyle tego. Za dzieciaka pamiętam że było tego więcej nawet jak drogę przecinały tory kolejki w dwóch miejscach jak się nie mylę, Taka kolej rzeczy że wszystko przemija i za jakiś czas śladu po tematyce kolejek wąskotorowych w Polsce a tym bardziej w Krakowie już nie będzie zostaną ewentualne wspomnienia artykuły i archiwalne zdjęcia. Wiem że w kamieniołomie Liban na zachodniej półce ściany pozostały resztki torowiska wąskiego toru. I też ostatnio będąc w kościele Zmartwychwstańców na Woli Duchackiej zauważyłem że ogrodzenie miedzy kościołem a plebanią było wykonane z torów wąskotorówki. Większe kawałki zachowały się też przy tablicy ogłoszeń która jest też z nich wykonana. Teraz pytanko skąd mogą pochodzić ? W najbliższym czasie postaram się zrobić jakieś foto tych pozostałości i podzielić się tutaj z wami
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Atterdag
|
|
« Odpowiedz #95 : 25 Lutego 2021, 12:39:42 » |
0
|
Duza obsuwa, ale jakos w tym roku nie bylo okazji dokladniej zaglebic sie w forum z racji kwarantanny i nadmiaru pracy. W Bodzowie wagoniki przetaczano recznie, ale zostaly slady po tymczasowym ukladzie torowym. Do niedawna, na dnie kamieniolomu znajdowaly sie podklady i slady mocowan torow. Nie wiem jak sytuacja wyglada teraz w zwiazku z urbanizacja wzgorza, ale jest jeszcze szansa na jakies pozostalosci. Tory na Woli Duchackiej, podobnie jak tory z okolicy Bonarki moga pochodzic z dawnej bazy kolei polowej Twierdzy Krakow i pozniejszej polskiej wojskowej jednostki kolejowej ktora znajdowala sie na Krzemionkach. Pamietam, ze w okolicy sporo domow mialo ogrodzenia wykonane z szyn wykorzystywanych na Feldbahn'ach
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
Marek Sz
SGKW
Długość toru:: 321 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #96 : 18 Marca 2021, 23:44:14 » |
+1
|
Wracając do tematu kolejki "Lajkonik". Czy ktoś może potwierdzić/zaprzeczyć używaniu pudeł wagonów z tej kolejki jako altanek w krakowskich ogródkach?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #97 : 21 Marca 2021, 23:29:03 » |
+1
|
Cześć
Swego czasu bardzo interesowałem się tą kolejką, jak również jej pozostałościami. W tym okresie zwróciłem uwagę na ogródki działkowe w rejonie Bielan i Przegorzał, jako przechowalnie rupieci. Wśród rozmaitych budek wypatrzyłem z daleka jedno wagonopodobne pudło, które jednak nadwoziem pojazdu szynowego się nie okazało. Znalazłem za to kilka nietypowych poniemieckich schronów (ćwiczebnych ?). Ogródki nie są ogólnodostępne. Ale biorąc pod uwagę fakt, że tabor z tej kolejki dosyć długo dogorywał w trawie, uważam za prawdopodobne, że ktoś coś z tego odkupił lub po prostu wykorzystał na działce. W skali Krakowa i okolic nie znalazłem wielu wraków, ale te które się trafiały (normalnotorowe) były bardzo interesujące.
Pozdrawiam.
PiotrS
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
Marek Sz
SGKW
Długość toru:: 321 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #98 : 22 Marca 2021, 10:19:17 » |
0
|
Dzięki za info. Czyli można przyjąć, że w Krakowie, na 95% żadne pudło wąskotorowe się nie zachowało. A co znalazłeś z pudeł normalnotorowych?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #99 : 25 Marca 2021, 08:32:45 » |
+1
|
Ja bym tak nie zakładał. Ogródki działkowe to świetne przechowalnie wszelkich artefaktów. Popatrz w googlach 3D na te ogródki w rejonie Bielan i Przegorzał. Tam są budki kubaturowo podobne do wagonów, ale równie dobrze mogą to być nadwozia przyczep samochodowych. W kwestii wraków poza wąskotorowych to trafiałem na świetne obiekty. Np. wagonik kolejki linowej na Kasprowy Wierch z lat 30. służący jako składzik w przydomowym sadzie w Łomnicy koło Nowego Sącza, człon EW90 służący jako garderoba przy strzelnicy SOK pod Sędziszowem, rozmaite boczniaki, austriacki wagon bagażowy, niemieckie donnerbuchse z lat 30. Wszystko to dokumentowałem i może kiedyś przy odrobienie czasu i natchnienia opiszę.
Pozdrawiam serdecznie.
PiotrS
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
|